Co se učíme v přípravné třídě

Co se učíme v přípravné třídě

Publikováno: 22.9.2024 Autor(ka): Lenka Jašková

Přípravná třída systematicky připravuje děti k bezproblémovému začlenění do vzdělávacího procesu od prvního ročníku základní školy a předcházet tak u nich případným neúspěšným začátkům ve školní docházce.

Děti se systematicky vzdělávají v následujících oblastech :

 

Paměť a pozornost

- procvičování krátkodobé a dlouhodobé paměti (k.p. zopakovat pokyn, řadu slov, d.p. pamatovat si informace,

  básničky, písničky)

- procvičování paměti pohybové, tvarové, zrakové,…..

- soustředit se na činnost, dokončit započatou činnost

- udržet pozornost u činností které mě baví, ale i u činností méně zajímavých

 

Rozumové dovednosti 

- porozumění běžným dějům, jevům, situacím, se kterými se dítě setkává 

- základní poznatky o světě přírody i o životě lidí 

- přemýšlení a uvažování (odpovídání na otázky, řešení jednoduchých problémů či situací, slovní příklady, úlohy,

  hádanky, rébusy) 

 

Předmatematické představy

- počet množství, porovnávání množství (více, méně, stejně), vztahy (o... více, o… méně)

- třídění, tvoření skupin dle kritérií

- řazení dle velikostí (pojmy stupňování)

- geometrické tvary

- orientace na ploše, P-L orientace, předložkové vazby

 

Zrakové vnímání

- rozlišení a osvojení si vnímání detailu, pravo-levého a horno-dolního postavení, figura a pozadí

- sledování správného směru, zejména sledování směru zleva doprava, rozlišení a vnímání pořadí

- koordinace oko x ruka

 

Sluchové vnímání

- rozlišování zvuků, sluchová diferenciace ( shodné a odlišné )

- uvědomování si slabičné a hláskové stavby slova ( analýza a syntéza slova )

- rýmování, rytmus, sluchová paměť ( říkanky, básničky, písně )

 

Řeč

- pravidla dialogu, základní společenská pravidla ( pozdrav, poděkování, prosba, .. )

- správné tvary slov, rozšiřování slovní zásoby

- logopedické chvilky, dechová a artikulační cvičení

- vyjadřování ve větách, souvislé a smysluplné vyjádření ke známému nebo prožitému

 

Jemná motorika a grafomotorika 

- rozvoj zručnosti při manipulaci s drobnými předměty, modelování, stříhání… 

- správné návyky při práci s tužkou (držení tužky, postavení a uvolnění ruky, plynulost tahů) 

- pravidelné zařazování grafomotorických prvků dle vývojových řad 

 

Hrubá motorika

- zvyšování fyzické zdatnosti a koordinaci pohybů

- základní pohybové dovednosti (lezení, chůze, běh, skok, házení)

- pohybové hry – dodržování pravidel

- seznámení se s různými sportovními odvětví (fotbal, floorbal, atletika, gymnastika,….)

 

Sociálně-emoční dovednosti 

- dostatečná míra emocionální stability, sebeovládání 

- uplatňování pravidel společného soužití a zdvořilostní pravidla 

- zapojení do práce ve skupině, se snahou přispět svým podílem, bez projevů prosazování se 

 

Sebeobsluha a samostatnost 

- samostatnost při péči o sebe a své věci (oblékání, stolování, úklid, hygiena…) 

- umět si poradit s běžnými problémy (např. utře rozlitý čaj, nalije si nápoj…) 

- samostatné vystupování, vyjadřování souhlasu x nesouhlasu, svého názoru 

 

Třídní učitelka průběžně hodnotí individuální pokroky, kterých děti v průběhu vzdělávání dosahují. Tyto pokroky jsou dvakrát ročně vyhodnocovány, a to před zápisem do školy a na závěr školního roku. Na závěr školního roku také vypracovává třídní učitelka podrobné písemné Závěrečné hodnocení jednotlivých dětí, které schvaluje ředitelka školy svým podpisem. Originál je předkládán rodičům, kopii archivuje škola.