Co se učíme v přípravné třídě
Přípravná třída systematicky připravuje děti k bezproblémovému začlenění do vzdělávacího procesu od prvního ročníku základní školy a předcházet tak u nich případným neúspěšným začátkům ve školní docházce.
Děti se systematicky vzdělávají v následujících oblastech :
Paměť a pozornost
- procvičování krátkodobé a dlouhodobé paměti (k.p. zopakovat pokyn, řadu slov, d.p. pamatovat si informace,
básničky, písničky)
- procvičování paměti pohybové, tvarové, zrakové,…..
- soustředit se na činnost, dokončit započatou činnost
- udržet pozornost u činností které mě baví, ale i u činností méně zajímavých
Rozumové dovednosti
- porozumění běžným dějům, jevům, situacím, se kterými se dítě setkává
- základní poznatky o světě přírody i o životě lidí
- přemýšlení a uvažování (odpovídání na otázky, řešení jednoduchých problémů či situací, slovní příklady, úlohy,
hádanky, rébusy)
Předmatematické představy
- počet množství, porovnávání množství (více, méně, stejně), vztahy (o... více, o… méně)
- třídění, tvoření skupin dle kritérií
- řazení dle velikostí (pojmy stupňování)
- geometrické tvary
- orientace na ploše, P-L orientace, předložkové vazby
Zrakové vnímání
- rozlišení a osvojení si vnímání detailu, pravo-levého a horno-dolního postavení, figura a pozadí
- sledování správného směru, zejména sledování směru zleva doprava, rozlišení a vnímání pořadí
- koordinace oko x ruka
Sluchové vnímání
- rozlišování zvuků, sluchová diferenciace ( shodné a odlišné )
- uvědomování si slabičné a hláskové stavby slova ( analýza a syntéza slova )
- rýmování, rytmus, sluchová paměť ( říkanky, básničky, písně )
Řeč
- pravidla dialogu, základní společenská pravidla ( pozdrav, poděkování, prosba, .. )
- správné tvary slov, rozšiřování slovní zásoby
- logopedické chvilky, dechová a artikulační cvičení
- vyjadřování ve větách, souvislé a smysluplné vyjádření ke známému nebo prožitému
Jemná motorika a grafomotorika
- rozvoj zručnosti při manipulaci s drobnými předměty, modelování, stříhání…
- správné návyky při práci s tužkou (držení tužky, postavení a uvolnění ruky, plynulost tahů)
- pravidelné zařazování grafomotorických prvků dle vývojových řad
Hrubá motorika
- zvyšování fyzické zdatnosti a koordinaci pohybů
- základní pohybové dovednosti (lezení, chůze, běh, skok, házení)
- pohybové hry – dodržování pravidel
- seznámení se s různými sportovními odvětví (fotbal, floorbal, atletika, gymnastika,….)
Sociálně-emoční dovednosti
- dostatečná míra emocionální stability, sebeovládání
- uplatňování pravidel společného soužití a zdvořilostní pravidla
- zapojení do práce ve skupině, se snahou přispět svým podílem, bez projevů prosazování se
Sebeobsluha a samostatnost
- samostatnost při péči o sebe a své věci (oblékání, stolování, úklid, hygiena…)
- umět si poradit s běžnými problémy (např. utře rozlitý čaj, nalije si nápoj…)
- samostatné vystupování, vyjadřování souhlasu x nesouhlasu, svého názoru
Třídní učitelka průběžně hodnotí individuální pokroky, kterých děti v průběhu vzdělávání dosahují. Tyto pokroky jsou dvakrát ročně vyhodnocovány, a to před zápisem do školy a na závěr školního roku. Na závěr školního roku také vypracovává třídní učitelka podrobné písemné Závěrečné hodnocení jednotlivých dětí, které schvaluje ředitelka školy svým podpisem. Originál je předkládán rodičům, kopii archivuje škola.