Žáci zkoumali minerály a určovali horniny
Publikováno: 26.11.2024
Autor(ka): Jana Mikulková
V rámci hodin přírodovědných předmětů je důležité, aby žáci získávali nejen teoretické znalosti, ale také praktické dovednosti. To se nám podařilo při nedávné hodině laboratorního cvičení, kde se žáci proměnili v geology a zkoumali vlastnosti minerálů a hornin.
Pracovali jsme s připravenými vzorky minerálů, jako jsou křemen, kalcit či sůl kamenná, a hornin, například žula nebo vápenec. Pomocí jednoduchých pomůcek, jako jsou lupa, kladívko, porcelánová destička nebo kapátko s kyselinou chlorovodíkovou, zjišťovali žáci různé vlastnosti materiálů. Zaměřili jsme se na barvu, lesk, tvrdost podle Mohsovy stupnice i reakci na kyselinu.
Žáci si nejen osvojili práci s laboratorním náčiním, ale také pochopili, že vlastnosti minerálů a hornin mají zásadní význam pro jejich využití v průmyslu a každodenním životě. Práce ve skupinách podporovala spolupráci a schopnost samostatně vyvozovat závěry na základě vlastního pozorování.
Hodina skvěle propojila teorii s praxí a ukázala žákům fascinující svět přírodních věd. Práce s minerály rozvíjela jejich zvídavost, spolupráci a dovednosti potřebné pro vědecké bádání.